Psincový kašel: podzimní strašák

V listopadu se v populaci psů zvýšeně vyskytuje infekční laryngotracheitida, neboli psincový kašel. Jde o zánět hrtanu a průdušnice vyvolávaný více typy bakterií i virů.

Název „psincový“ vypovídá o charakteru onemocnění – infekce je velmi nakažlivá a dříve se šířila především v psincích, kde bylo více psů pohromadě. Přenáší se kapénkovou infekcí, tedy i bez nutnosti přímého kontaktu psa se psem – stačí potkání i na vzdálenost dvou metrů. Dnes se nemocní pacienti rekrutují především z výstav, štěněcích školek, cvičišť, čekáren a dalších psích shromáždění.

Inkubační doba je 2 až 5 dní. Klinickými příznaky jsou především poměrně urputný produktivní kašel, který je doprovázen vydávením průduškového hlenu. Ten jev spousta chovatelů zaměňuje se zvracením. Může být přítomna i zvýšená teplota, apatie a nechutenství. V mírnějších případech může pes jen pokuckávat.

Léčba se orientuje především na usnadnění odkašlávání pomocí speciálních léčiv na rozpouštění hlenu, dále pak utlumení kašle antitusiky a v některých případech je vhodné podání antibiotik. Není od věci ani posílení imunity k tomu určenými přípravky. Léčba trvá dle závažnosti infekce od sedmi do čtrnácti dnů.

Prevencí je vakcinace. Ta ale nemusí být 100% účinná v ochraně proti onemocnění, nicméně vakcinovaný pes má většinou mírnější průběh infekce.

Psincový kašel je nepříjemné onemocnění, které může vašeho psa i vás pěkně potrápit. Zvláště nemilé bývá prokašlaná a tedy psem i vámi probdělá noc. Vždy je lepší nemocem předcházet, nežli je později řešit. Poraďte se se svým veterinárním lékařem, zdali by nebyl vás pes vhodný adept na vakcinaci.